VODIČ ZA PUT DO MORA

Šta sve morate da da znate
 

Najveći broj naših građana na more putuje automobilom. Statistika kaže da se leti u vozilu prosečno nađe troje ljudi, a u ostalom delu godine 1,3. Zbog toga svaka greška na putu može biti kobna i odneti u smrt čitave porodice.

 

U policiji naročiti oprez savetuju vozačima na saobraćajnicama ka crnogorskoj obali, do koje se može stići Ibarskom magistralom ili preko BiH.

 

– Ibarska magistrala je i dalje najveća crna tačka u Srbiji, a kanjon Morača u Crnoj Gori. S druge strane, na autoputu ka Grčkoj, odnosno Makedoniji, najopasnije deonice su od Malog Požarevca do Velike Plane i u Grdeličkoj klisuri – upozoravaju u MUP-u.

Do Grčke se može i preko Bugarske, a posebnu pažnju na toj trasi treba obratiti na delu između Niša i granice, gde su u toku radovi na izgradnji istočnog kraka koridora 10.

Auto-moto savez Srbije svim vozačima preporučuje da, pre nego što krenu na put, najpre provere tehničku ispravnost automobila.

– Pregled ispravnosti vozila urađen na vreme, pretpostavka je bezbednog putovanja porodičnim automobilom. Pred put uvek treba proveriti pneumatike i pritisak u njima. Bez rezervnog točka, ali i rezervne rashladne tečnosti ne polazi se ni na kraće putovanje – upozoravaju u AMSS-u.

Oni svim vozačima preporučuju da se na sajtu AMSS informišu o saobraćajnim propisima u zemlji kroz koju planiraju da putuju, kao i o neophodnim dokumentima. Upozoravaju i da se vozači moraju držati pravila za dugu vožnju.

– Na svaka dva, tri sata vožnje treba napraviti pauzu. Zbog visoke temperature tokom leta savetuje se unošenje dosta tečnosti i lakše hrane koja ne izaziva pospanost. Statistički, poslednji sat vožnje predstavlja poseban rizik. Onda kada ugledamo more i pomislimo “stigli smo”, baš tada nismo više dovoljno usredsređeni na sam saobraćaj. Posle duge vožnje koncentracija pada i umor sustiže vozača. Tada često dolazi do udesa. I prvi sunčevi zraci posle noćne vožnje znaju da budu opasni, jer gotovo da nema čoveka kome se ne prispava u samo svitanje – kažu u AMSS-u.

Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja naglašava da je umor najveći neprijatelj vozača na putu.

– Mi smo prirodno predodređeni da noću spavamo, a danju radimo. Zato mnogi greše kada, recimo, u tri sata ujutru krenu na put, pa ih u pet pred svitanje stigne kriza za volanom. Mnogi noću voze kako bi ušli u apartman tačno u minut kada počinje aranžman, a mnogo je bitnije da stignu živi i zdravi – objašnjava Okanović.

Jedini lek za umor je odmor

Damir Okanović kaže da je odmor jedini lek za umor:

– Kafa ili energetski napici mogu pomoći 15 minuta do pola sata, samo da bi se stiglo do odmorišta na putu. Problem je i nervoza. Pojedini vozači se toliko iznerviraju zbog gužvi na naplatnim rampama ili granici da nakon toga žele da nadoknade vreme, voze prebrzo i izazivaju nesreće. Potrebno je psihički se pripremiti za sve moguće gužve na saobraćajnicama, ali informisati se gde su najveći zastoji – savetuje Okanović.

Autro Blic.rs / Marko Tašković | 21. 06. 2017 – 06:32h